Alvásról

A baba alvása központi kérdés minden családban. Előszeretettel újságoljuk ismerősöknek, családtagjainknak, hogy kisbabánk átalussza az éjszakát, vagy egész éppen az ellenkezőjét egész éjszaka sír. Mindenki az ideálisat szeretné, hogy aludja át az egész éjszakát. Az interneten számtalan házi praktikát találunk arra vonatkozóan, hogy milyen módszerekkel ringassuk álomba gyermekünket, ami kétségtelen, hogy van akinél bejön, van akinél nem.

Az újszülött gyermekek az első hetekben nagyon sokat alszanak, akár 12-16 órát is. Közben nyugodtan ki is takaríthatunk, vagy megfőzhetünk, mert nagyon fogják magukat zavartatni. Az első heteket követően a legtöbb esetben ez a szép idilli kép véget is ér, mert a gyermek nem akarja átaludni az éjszakát. Ez abból adódik, hogy a baba egyre nyitottabb a környezetre, egyre több minden érdekli.

Az evésből adódóan szembesülnünk kell néhány problémával, ami szintén okozhatja babánk nyugtalanságát, mint pl. fáj a hasa. A hasfájás leküzdésére ma már elég komoly, és ami ettől is fontosabb hatásos szerek állnak rendelkezésre vény nélkül is a patikákban, melyekkel megkönnyíthetjük babánk emésztését. Az irodalom azt mondja, hogy a babák többsége 3 hónapos koráig kinövi ezt a „zavaró tényezőt”.

3-6 hónapos korukra a babák alvási szokásai rendezettebbek lesznek, éjszaka kevesebbszer ébred fel, egy-egy alvási ciklusa sokkal hosszabb lesz.

Még mielőtt öröm táncot járnánk, hogy babánk kinőtte a hasfájós korszakát, jön a következő zavaró tényező, a fogzás. Sokan kétségbe esnek, amikor már a második, harmadik átvirrasztott éjszakán vannak túl, hogy most mi lesz. Jó hír számukra, hogy ez az időszak is elmúlik. Ha a fogzás hőemelkedéssel, lázzal jár természetesen adható a babák számára kifejlesztett szirup formájú lázcsillapító, de különféle ecsetelőket is vásárolhatunk, mellyel a baba ínyét bekenve csökkenthető a fájdalom.

Ahogy telnek a hetek, hónapok egyre nehezebb lesz a gyermeket ránevelni arra, hogy mikor is van az alvási idő. Sokszor mindenféle trükköt, praktikát bevetünk annak érdekében, hogy végre mi is mehessünk lepihenni. Ennél a pontnál azonban álljunk meg egy pillanatra, melyet hogyha megfelelően alkalmazunk nagyon sok visszaébredést el tudunk kerülni.

Több helyen olvasható, hogy a gyermekeknek különböző alvási fázisai vannak, melyből én most csak a könnyű álom, és a mély álomba kerülésről írnék. A könnyű álomba kerüléskor még mindenre felébred babánk, példának felhozhatnánk azt, hogy miért van az, hogy elringatjuk a karunkban kicsinket, majd amikor betennénk az ágyába felébred.

Ennek a tudományos magyarázata az, hogy a babáknak 20 percre van szükségük ahhoz, hogy a könnyű álom fázisából átkerüljenek a mély álom fázisába, ahol már nem ébrednek fel mindenféle zörejre, vagy mozgásra.

Minden kezdő szülő jó ha tudja, hogy a babák mire megtanulnak önállóan elaludni, addig lesz jó pár átvirrasztott éjszaka, melyet el kell fogadni. Néhány anyuka azt gondolja, hogy azzal, hogy megvásárol egy szuper könyvet a baba altatásáról attól perctől kezdve az ő gyermeke aludni is fog. Ilyenkor minden ismerős megpróbál bennünket ellátni mindenféle tanáccsal, praktikával, hogy amikor ő gyerek volt akkor mi volt meg hogy.

Ne hallgassunk másokra, hallgassunk saját magunkra, hisz a saját gyermekünk alvási szokásait nekünk kell kitapasztalni nem pedig másnak.