A motoros jogosítványokról

Jogosítványt szerezni valamilyen járműre mindig nagy élmény.

Nem csak azért, mert tudod, hogy sok munka és hosszas felkészülés előzte meg a vizsgát, hanem mert onnantól kezdve jogosult vagy bárhol, bármikor használni (mármint törvényes kereteken belül) az abba a kategóriába eső járgányokat.

Lehet ez akár autó, busz, teherautó vagy motor, a lényeg, hogy valami újdonság.

A motoroknál érdekes a helyzet, mivel van is a dologban lépcsőzetesség, meg nincs is.

Amíg négykerekű járművekhez több esetben rendelkezni kell az azt megelőző kategóriában mind jogosítvánnyal, mind gyakorlattal, addig motornál egy bizonyos életkor betöltése után bárki bármekkorát megtanulhat vezetni.

Akár a legnagyobb kategóriának is neki lehet ugrani, csak nem feltétlenül érdemes.

Mint egy tanulási folyamatnál, ennél is egymást váltják az egyre nehezebb és nehezebb részek, mégis egyéni döntésen múlik, hogy a legkeményebbel kezded-e, vagy fokozatosan haladsz.

Mindenesetre előnyt élveznek azok, akik már tinédzser korukban elkezdik, és van lehetőségük arra, hogy lépkedjenek tovább.

Ha bővebben szeretnél a jogosítványokról, kategóriákról olvasni, akkor mindenképpen látogasd meg ezt az információs oldalt, ugyanis itt összefoglalva megtalálod mindazt a tudást, ami a jogosítványok közötti tájékozódásodat, netán a választásodat segítheti.

Segédmotoros kerékpár

Segédmotoros kerékpár
A segédmotoros kerékpár, vagy más néven moped olyan két- vagy háromkerekű jármű, amelynek a tervezett legnagyobb sebessége 45 km/h, a hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, elektromos robogó esetén pedig a névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW.  Mint a hivatalos meghatározásból is kiderül, alapvetően nem egy száguldozásra tervezett járműről beszélünk, sőt, még csak nem is minősül gépjárműnek, tehát nem kell rá rendszámtábla.  Ennek ellenére a használata jogosítványhoz kötött, mivel mégis csak közlekedési szereplő, viszont ez a legkorábban 14 éves kortól megszerezhető, AM jelzésű jogosítvány. 
Képzeld el, micsoda szabadságérzetet ad, amikor végre betöltöd a 14-et, megszerzed a mopedes jogsit, veszel valahonnan egy közepesen leharcolt kismotort, és onnantól kezdve nem vagy rászorulva arra, hogy anyádék vigyenek ide-oda!  Ez vidéki településeken jön különösen jól, ahol két falu közt nincs semmiféle tömegközlekedés, viszont gyér a forgalom, tehát ha úgy tartja a gyerek kedve, akkor akár át is ruccanhat.  Városban már kicsit más a helyzet, hiszen a nagy forgalom (főleg a fővárosban) lehetséges, hogy talán egy kicsit sok lenne még egy ilyen korúnak, de semmi sem példanélküli.  A lényeg, hogy tulajdonképpen ez a belépő szint, ha valaki ezt 14 évesen megszerzi, akkor sok lehetőség áll előtte. 

125 köbcentis motorok

Na, ezek már egy szinttel komolyabbak, mint a segédmotoros kerékpárok.

A meghatározás a maximum 125 cm3 hengerűrtartalmú, egyhengeres, elektromosak esetén pedig 11 kW névleges teljesítménnyel rendelkező motorokra vonatkozik. 

Ezek már gépjárműnek minősülnek, azaz gépjárműnek minősül, van forgalmi engedélye.

Az erre vonatkozó, A1-es jogosítványt már csak 16 éven felüliek szerezhetik meg, akiknek megvan az általános iskolai képzettségük, tehát elvégezték a 8 osztályt.

Ezek a motorok már sokkal inkább hasonlítanak nagyobb rokonaikhoz, sőt, olyat is lehet kapni, ami szinte ugyanúgy néz ki, ám ezekkel még mindig nem lehet túlzottan nagy sebességgel menni.

Az újabb modellek között talán már van olyan, amelyik képes 100 km/h fölött teljesíteni, de még ez sem kimondottan az a száguldozós műfaj, sokkal inkább közlekedő motor.

Ha valakinek nem az a leghőbb vágya, hogy az autópályán 25 perc alatt leérjen Budapestről Siófokra, hanem egyszerűen csak el szeretne jutni a-ból b-be, azok számára akár tökéletes is lehet ez a kategória.

A2-es motor jogosítvány

A2-es motor jogosítvány

Az A2-es kategóriával ismét léptünk egyet a teljesítményben, hiszen itt már a 35 kW-ig, vagy 48 lóerőig terjedő gépekről van szó.

18 éves kortól szerezhető meg, hasonló feltételek mellett.

Az ebbe a kategóriába sorolt motorok már elég szépen tudnak harapni, ha jól meghúzod őket, úgyhogy sokkal több odafigyelést is igényelnek.

Eldöntheted, hogy az A1 vagy az A2 jogosítványt teszed-e le, de ha minél hamarabb nagymotort szeretnél vezetni, akkor az A2-re érdemes magad befizetni, ugyanis jár némi előnnyel.

Mindjárt arra is rátérünk, hogy miért.

A-besorolású, korlátlan motor jogosítvány

A-besorolású, korlátlan motor jogosítvány

Ezzel a motoros jogosítvánnyal már megszűnik mindenféle teljesítménybeli korlátozás, arra ülsz rá, és hajtod, amelyikre csak szeretnél.

Ha ezt a kategóriát sikeresen megszerezted, akkor a Babettától kezdve a Kawasaki Ninjáig mindent jogosult vagy vezetni, éppen ezért ehhez már egy kicsit több felelősségtudatot és magasabb életkort követelnek meg.

Az A kategóriájú motor jogosítvány megszerzésének korhatára 24 év, kivéve, ha már rendelkezel A2-es jogosítvánnyal és két év tapasztalattal, mert így már 20 évesen is megszerezhető.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ez lenne az általános, de van a dologban egy ilyen kis könnyítés is (már amennyiben a 4 év előnyt „kis” könnyítésnek vesszük).

Viszont a motor méretével a vele járó felelősség is megnő, hiszen egy robogóval is lehet csúnya balesetet elszenvedni és okozni, vagyis el tudod képzelni, milyen rombolást tud véghez vinni egy elszabadult, gyakorlatilag rakétává vált 1100 köbcentis versenymotor.

Ha nem vagy tisztában a korlátaiddal, nem szereztél még elég tapasztalatot, nem ülsz még olyan biztosan a nyeregben, akkor nem érdemes hősködni és egyből beleugrani a legnagyobb és legnehezebb motorok világába.

A hozzáértők azt javasolják, hogy ha a szamárlétrát nem is akarod végigjárni, akkor a gyorsulási motor előtt legalább egy 250-500 köbcentis motorral szerezz valamennyi rutint, és utána vesd bele magad.

Mindamellett, hogy könnyebb lesz belejönni a kezelésébe, sokkal biztonságosabban és stabilabban fogod tudni uralni a nagyobb vasat is, csökkentve a baleset kockázatát.

Utómunkálatok

Az, hogy megszerezted valamelyik motor jogosítvány kategóriát, az nem jelenti automatikusan, hogy kezelni is tudod az ahhoz tartozó járművet.

A szakértők azt javasolják, hogy a jogosultság megszerzése után még ne mejünk ki feltétlenül a legnagyobb forgalomba, pláne ha a motor nem régóta van meg.

Az oktatásnak része ugyan a gyakorlati képzés, de közel sem annyi, amennyi szükséges a stabil vezetéshez.

Akkor teszel a legjobbat saját magadnak, ha még egy darabig gyakorolsz, mondjuk lakott területen kívül, netán üres parkolókban, és maximálisan kiismered a gépet, amire onnantól kezdve a testi épségedet bízod.

Ezen kívül, ha igényed van rá, be lehet iratkozni vezetéstechnikai kurzusokra is, ezeket rendszerint az autós-motoros iskolák szervezik és tartják.

Itt nagyon sok olyasmit is megtanulhatsz, amit a képzésen nem, és amire magadtól csak hosszabb idő elteltével jönnél rá.

Első a biztonság, ezt sose felejtsd el!

SweetNight